Стратегията на самурая за сила: Опознай врага си

„Познайте тяхната сила и слабостта им. Учете се от тях, адаптирайте подхода си, така че да придобиете предимство от слабостта им, тогава унищожете враговете си преди да са си дали сметка, че сте сменили тактиката си“ – Стратегии на самурая

„Древната китайска военна сага на Сун Дзъ ни учи, че един от първичните принципи на военната победа е да опознаеш врага си“ – Стратегии на самурая

Фразата, „Първо победи, после се бий“ може да се обобщи в две думи – „победи предварително“ – Хагакура

Уменията могат да ни отведат далеч, особено на състезателно ниво. Но умения в комбинация с висша стратегия гарантират истински успех.

Най-същественият аспект на проектирането на един ефективен план за тренировка или стратегия за битка е да познаеш врага си отвътре и отвън: силата, слабостите му, навиците, тенденциите, инстинктите и психологията.

Маямото Мусаши е известен като най-великият самурай за всички времена. Той е бил ронин, самурай без господар, скитал е по земята и е участвал в двубои с най-добрите бойци във всяка провинция и град. Има много причини за несравнимия успех на Мусаши, но може би най-важният фактор е задълбоченото опознаване на опонентите му.

По негово време самураите са участвали в двубои с един единствен меч. Мусаши, обаче, никога не повярвал в следването на традиционната догма. Той редовно се откъсвал от установените традиции, намирал своя път и независимо от тактиката, всеки път намирал начин да вземе предимство пред опонентите си.

Част от това включвало създаването на собствен боен стил, наречен „Нитен Ичи-рю“, при който влизал в битка с два меча. Тази стратегия е еволюирала от опознаването на конвенционалния боен стил на опонентите му, като взима предимство от неговата слабост и експлоатира недостатъците му. Това го направило непобедим противник. Мусаши е непобеден в над 60 имперски дуела, да не споменаваме безбройните му победи в регионални двубои.

Тази история е интересна, защото познаването на врага и определянето на собствените слабости е ключова за всеки спортист. Сред атлетите има два вида бойци и те също биха могли да се възползват от практиката на изучаването на техните врагове.

Професионални и непрофесионални спортисти

В залите има голямо разнообразие от състезателни атлети: културисти, трибойци, бодибилдери, колективни спортове, смесени бойни изкуства и много други. Тези спортисти участват в реални състезания и двубои, и те трябва буквално да изучават враговете си, за да имат най-доброто предимство.

Това на което ще обърнем внимание в тази статия са непрофесионалните спортисти. Непрофесионалните спортисти имат 2 основни опонента.

  1. Желязото

Дъмбелите и лостовете, които чакат да предизвикат ума, тялото и душата. Няма какво толкова да знаем за този враг, освен факта, че той винаги ще ви чака. Железата никога не спят, не ядат и няма да се откажат. Тяхната мисия е да ви пречупят, да пречупят духа ви, и ще успеят, освен ако не им отвръщате с всичко, на което сте способни, всеки път когато тренирате.

  1. Вторият и най-голям враг сте самите вие

Опознаването на този враг може да отнеме цял живот, но това е достойно начинание. Да бъдеш смирен и да признаеш, че имаш слабости и грешки може да бъде много ценно. Веднъж признали и идентифицирали проблемите, можем да развием стратегия за тяхното отстраняване. Този модел на честна самооценка и самоусъвършенстване, може да ви помогне да извървите дългия път на самопознанието и да увеличите потенциала си.

5 начина да опознаем себе си

  1. Правете снимки

Правете си снимки, защото снимките за разлика от огледалото не лъжат. Не се фокусирайте върху силните си страни, определете слабите места. Поискайте мнение от някой, на който имате доверие, или по-добре от експерт в областта, в която тренирате. Това може да е добра начална точка за развиване на тренировъчна стратегия. Решението съществува, но то винаги започва с определянето на проблема.

  1. Правете силови тестове

Отделете специален ден, за да направите силов тест. Ако имате явен мускулен дисбаланс, това може да ви спира или дори предразполага към контузии. Записвайте резултатите от тези тестове. Ако се окаже например, че имате силен клек, но изоставате в дърпането, би следвало да изготвите програма, която набляга на слабите ви движения, за да наваксате дизбалансите.

  1. Правете клипове

Колко хора познавате във вашата зала, които имат лоша техника при изпълнение на упражненията – 70% ? Колко от тях осъзнават, че техниката им е лоша или движенията са неправилни – 0 %?

Никой не отива целенасочено в залата да тренира неправилно, за да си губи времето или да си докара контузия. Много от нас го правят поради липса на информация или липса на обективна критика за собствените им грешки. Понякога всички ставаме жертва на лоша техника без да знаем за това.

Ако не тренирате с професионален треньор, снимането на клипове може да бъде много ценен инструмент за подобряване на техниката.

  1. Смятайте калорийния баланс на седмична база

Отделете 2 минути на ден да запишете какво ядете. Това просто упражнение вероятно ще разкрие много нови врагове. Може да се окаже, че ядете много повече или по-малко, отколкото си мислите. Балансирането на калорийния режим ще помогне да стабилизирате енергийните нива и възстановяването.

  1. Определете слабите си места

Дори и най-силните атлети имат слаби места. Всеки от нас може да попадне в ситуация, която да го върне назад като нищо друго. Всички имаме краткосрочни цели и работим върху тях, но ако се отдадем на определени наши слабости, може да се отдлечим от постигането им. Затова идентифицирайте слабостите си и бъдете честен със себе си. Може би е време да започнете да избягвате тези ситуации и да останете фокусиран върху трениовката. Понякога трябва да правим жертви, за да изкачим върха на планината.

Оставете коментар

Може да ви е интересно