Мелатотин – хормонът на съня

При съвременният начин на живот ние често не прекарваме достатъчно време на открито през деня, а през нощта сме склонни да живеем на изкуствена светлина. Затова често се нуждаем от “светлинна терапия” и още по-често от “терапия на тъмно” или от комбинация от двете. Какво всъщност искам да кажа с това? Всяка клетка от нашето тяло е чувствителна към светлината и тъмнината, но тъй като вече не живеем по правилата на изгрева и залеза тялото ни страда.

Една от жертвите на съвременния живот е мелатонинът. Той се синтезира от невротрансмитера серотонин и се съхранява в мозъка. На него се пада решаващата роля да ни възстанови от стресиращото ежедневие и да ни подготви за следващия ден, като подпомага съня и подобрява неговите качества. Активира се от тъмнината и се инхибира (потиска) от светлината, така че преди изобретяването на изкуственото осветление, когато ние действително сме живели според цикъла на деля и нощта, мелатонинът е имал достатъчно време, за да изпълнява своята работа.

Когато навън се стъмни, това е сигнал за тялото, че е време за мелатонин. С изкуствените светлини и стоенето до късно ние изпращаме на тялото заблуждаващи сигнали, че още е ден и то запазва нивата на хормоните като за през деня (например нивата на кортизол високи) и не активира мелатонина. Когато най-накрая решим, че е време за сън и угасим светлините, може да се окаже, че мелатонинът не разполага с достатъчно време, за да си свърши работата до следващия изгрев.

Ако спалнята ни не е напълно тъмна, мелатонинът не се активира в достатъчни количества. Поради тази причина нощните смени са много вредни за здравето (медицински сестри, полицаи, охранители, пожарникари…). Някои учени смятат, че недостатъчните нива на мелатонин водят до преждевременно стареене и могат да предизвикат заболявания като диабет, сърдечни заболявания и рак, защото няма какво да противодейства на натрупания  стрес в тялото. 

Мелатонинът е много мощен антиоксидант и допринася да унищожаването на вредните свободни радикали в организма. Помага също за балансирането на менструалния цикъл при жените, като контролира нивата на естрогена. Освен това се смята, че мелатонинът играе роля при регенерацията на увредените тъкани.

Ако страдате от безсъние, мелатонинът като добавка може да помогне. Той не е сънотворно, не води до зависимост, не предизвиква чувство на умора и сънливост при събуждане и не се наблюдават други странични ефекти от употребата му. Взет преди лягане мелатонинът подпомага настъпването и поддържането на естествения сън. Препоръчителната доза е 3-5мг мелатонин по едно и също време вечер.

През зимата телата ни се нуждаят от около 9.5 часа в пълна тъмнина. Без светлини, телевизори, компютри. Тава не означава, че трябва да спим през цялото време. Можем да практикуваме медитация или да слушаме музика. Така е много по-лесно да се успокои умът преди сън. Много хора не осъзнават, че имат лош сън докато не затъмнят напълно стаята си и не заспят!
снимка: pixabay

Оставете коментар

Може да ви е интересно