Биологична и хранителна стойност на протеините

Протеинът (известен още като “белтък”) участва в изграждането на мускулните влакна. Всички спортисти придават особено значение на този макронутриент.

Счита се, че протеините от животинско естество са с по-високо качество от растителните протеини.

• Мускулатурата няма да се формира „от самосебе си”.

Следователно всеки спортист е длъжен да регулира диетата си. Тя трябва да съдържа мазнини, въглехидрати и протеини.

Нека поговорим за протеините по-подробно

Структура на протеина:

  1. Биологична и хранителна стойност на протеините Какво представлява азотният баланс?
  2. Откъде можете да получите основни аминокиселини?
  3. Няколко думи за BCAA, Бодибилдъри, Вегетарианци Какво е дъно?

Биологичната и хранителна стойност на протеините

Повечето спортисти са наясно колко протеин трябва да се консумира дневно, за да не се отрази това негативно на мускулите.

Ако протеините не са с добро качество, тогава ще е необходимо да се консумира два пъти по-голямо количество.

Поради това професионалните спортисти умишлено включват месо, риба и яйца в диетата си (тъй като тези продукти съдържат протеин с най-висока биологична стойност).

По-специално поради това цените на такива основни продукти за културизъм са толкова високи.

Поради финансовата несигурност не винаги е възможно да напълните хладилника с избрани пилешки филета. Освен това приблизително 45% от населението изобщо не може да си позволи да купува месо.

Важно е да се разбере, че колкото по-висока е протеиновата стойност в продукта, толкова по-малко количество от него трябва да бъде изядено.

• Един прост и разбираем модел!

Какво представлява азотният баланс?

Стойността на протеина може също да зависи от ефекта му върху задържането на азот в мускулните клетки.

Това се определя от това колко протеин е влязъл в организма и колко се задържа. За мускулната тъкан протеинът е изграждащ компонент и повишеният метаболизъм на азота е необходима среда за техния растеж.

Важно е винаги да има много. Ако тялото усети дефицит на протеин, тогава обемът на мускулите може да започне да се свива.

Анаболните стероиди като Анавар и Тестостерон могат да повлияят на скоростта на метаболизма на азота.

Структура на протеина

За да се разбере какво представлява хранителната стойност на даден продукт, е важно да се разбере същността на протеиновия състав.

Знаете ли от какво са направени?

Чували ли сте някога за аминокиселини … За да се осигури синтез на протеини в човешкия мускул са необходими около 20 аминокиселини.

Освен това, за да започне „строителство”, се изисква и определен процент аминокиселини.

Мнозина ще забележат, че тялото ни „знае как” самостоятелно да произвежда липсващите аминокиселини, които не са дошли с храната.

Това отчасти е вярно, но има нюанси. Това не важи за всички видове аминокиселини. Някои от тях са възможни и необходими за получаване само „отвън”.

• Следователно се появява разделянето им на две големи групи аминокиселини: Заменима група – тези, които тялото ни е в състояние да синтезира самостоятелно.

Незаменима група – могат да дойдат само от хранителни източници или специални хранителни добавки. Най-ценният аминокиселинен състав е характерен за животинските протеини.

Говорим за такива хранителни продукти като: извара, яйца, мляко, месо. Месото е много добро, дори прекрасно. И нека вегетарианците да не се чувстват обидени, но растителните храни няма да могат да увеличат желания мускулен обем.

На теория това все още е възможно, но ще трябва да ядете огромно количество различни храни, което в крайна сметка ще доведе до силно претоварване на стомашно-чревния тракт. Като се има предвид ценовият проблем, не трябва да приемате, че вегетарианската храна ще струва по-малко от класическата храна.

Това съвсем не е така. Многото основни храни за изграждане на мускули, които съдържат протеини на растителна основа, често могат да струват дори повече (поради немасова консумация).

Няколко думи за BCAA

“Аминокиселини с разклонена верига” са трио аминокиселини, незаменими за развитието на мускулите и общото функциониране на тялото.

Те се характеризират с особена структура на алифатната странична верига. Можем да се справим без уроци по химия … Трябва само да се отбележи, че тази категория “аминокиселини” включва левцин, валин, изолевцин.

Те са от решаващо значение за синтеза на протеини. Особено когато става въпрос за мускулна печалба. В хода на така нареченото сушене, когато спортистът е на диета с ниско съдържание на въглехидрати, ще бъде много ефективно включването на BCAA в диетата.

Те предпазват от разграждане на мускулите. Левцинът играе ключова роля в тази аминокиселинна фракция. Синтезът на мускулен протеин може да бъде стимулиран чрез приемане на 4 грама от тази аминокиселина на всеки четири часа.

Най-вече се съдържа в протеините от животински произход. Всички тези тънкости в храненето се усвояват от повечето спортисти, които са запалени по силови тренировки. Вегетарианци културисти – уви, това е изключително рядко явление.

За такива спортисти ще бъде много трудно да наситят тялото си с необходимото количество не само на тази аминокиселина, но и на протеина като цяло. Всички известни спортисти, които познавате, несъмнено ще консумират BCAA или “L-левцин” в безплатна форма отделно от основните ястия. Пийте мляко, яжте месо и яйца – това са най-добрите естествени източници на макронутриенти за изграждане на мускули. Имайте предвид, че протеинът трябва да се доставя през целия ден.

Така тялото ви ще може да ги усвоява по-добре. Например зърнените храни могат да се готвят с мляко и е препоръчително да се ядат гарнитури с варено пиле или яйца. Ако сте на цикъл със стероиди, консумацията на протеини може значително да се увеличи, тъй като способността на организма да го усвоява в този случай се увеличава значително.

Оказва се, че протеините могат да бъдат наречени най-сложните макронутриенти, необходими за растежа на мускулите. Те се усвояват по-добре в комплекс. Важно е да запомните, че не всички техни видове могат да се образуват в тялото сами.

Колкото по-висока е биологичната и хранителната стойност на протеина, толкова по-малко ще трябва да „усвоите” от храната. При недостиг на протеини мускулите ще спрат да се развиват и растат. Всички най-ценни аминокиселини за растежа на мускулите са концентрирани главно в животински продукти: месо, риба, яйца, извара и др. Животинските протеини се усвояват в пъти по-добре от растителните протеини. източник: Cross.bg

Оставете коментар

Може да ви е интересно