Но те казват, че добавките им имат „клинично доказан ефект“? (част 4)

Като част от позиционирането на тези продукти, а и в рекламните им материали се залага на науко-образния ефект. Говори се със сложни термини, използват се химически наименования на съставките, споменават се контролни групи и клинични тестове, за да изглеждат възможно най-много като регулирана субстанция или по-точно като лекарство. Това подсилва убеждението на потребителите, че си купуват нещо с доказан ефект. Но истината че по-голямата част, вероятно 9 от 10 от тези продукти, за които се твърди, че са „с клинично доказан ефект” не са минали никакви директни клинични тестове. Това, което фирмите правят най-често е да включат съставка, за която има някакви проведени лабораторни и понякога клинични тестове, които да потвърждават някои от твърденията, но тази съставка обикновено е в изключително ниска дозировка, която е далеч от дозата използвана по време на споменатите изследвания. Малката доза от така рядко срещаните клинично тествани вещества обикновено се „маскира” в смес „запазена марка на фирмата” в която не се дава дозировката на отделните съставки. Ако нещо е давано на тестова група от усилено спортуващи хора в дозировка примерно от 30 единици седмично, а в продукта, който се рекламира има десет пъти по-ниска седмична доза, определено ефектът не е сравним. Но това е много често срещана практика.

Имат ли реален ефект фатбърнърите?

Както казахме по-горе, тези добавки не “горят” мазнините, просто някои от съставките им помагат за отделянето и транспортирането им. “Горенето” се контролира от механизми, включително хормонални,  на които обичайните съставки няма как да въздействат. Това да гориш подкожни мазнини в покой не зависи от тези съставки. Но най-често срещаните съставки в тези продукти са от категорията на стимулантите от рода на кофеина. Тези стимуланти освежават и подобряват цялостната работоспособност за известно време. Това има значение, ако човек е на сериозна диета, ограничил е калориите и се чувства отпаднал и му липсва желание за тренировка. Но не е директно свързано с процеса на намаляване на подкожните мазнини, а по-скоро с мотивацията за тренировка. Някой треньори отбелязват, че ако си дал пари, по-вероятно е да се мотивираш да не пропускаш тренировки.

Има тестове които свидетелстват, че някой съставки като йохимбина е възможно да инхибират за кратко алфа-2 рецепторите или пък кофеина в определени условия помага за повишаването на липолизата чрез инхибиране на аденозиновите рецептори и PDE. Това означава, че стимулаторите могат да помогнат за отделянето на отделни мастни клетки от мястото им в подкожната тъкан. ALCAR пък подобрява транспортирането на свободните (вече отделени и циркулиращи) мастни клетки до митохондриите, както и последващата оксидация. Така наречените „термогенни“ ефекти са краткотрайни и с пренебрежимо малък ефект, сравнен с ефекта от порция люти чушки (които съдържат капсацин, който е често срещана съставка в т.нар. продукти за изгаряне на мазнини).

Проблемът с тези наситени със стимулатори на централната нервна система продукти обаче е друг. Ако мастните клетки все пак са отделени от висцералната (мастната) тъкан, транспортирани са до кръвта, но организма няма нужда от допълнително гориво, въпросните мазнини се транспортират към най-големите находища на висцерална тъкан. Тоест ако например е отделена една мастна клетка от района на гърба и за нея няма необходимост да бъде превърната на гориво от митохондриите, тя може да циркулира известно време из тялото и да бъде отложена там, където има вече голям запас от подобна тъкан, например в абдоминалната област. За това в рекламите не пишат. Тоест дългосрочния ефект е възможно да е обратен на целите. Стимулантите освежават и подобряват цялостната работоспособност за известно време, но пък водят до намаляване на чувствителността на адреналните рецептори в дългосрочен план. Затова лека-полека човек привиква към енергийните напитки, пред-тренировъчните добавки и фат-бърнърите. Опитните треньори ограничават ползването на каквито и да е стимуланти на годишна база и ги ползват на определени фази, в зависимост от типа и честота на тренировъчната активност.

 Освен стимулантите, другите традиционни съставки са билкови екстракти с различна концентрация. Такива са например глюкоманана (Glucomannan), който е фиброзен полизахарид, който придава трайно чувство за ситост приет дори в минимални количества. Някои изследвания твърдят че подпомага редуцирането на нивата на LDL холестерола и за повишаването на HDL холестерола в кръвта; друга билка е т.нар. caralluma fimbriata (Slimaluma), която е вид кактусоподобно растение, за което има едно клинично изследване което твърди че подтиска апетита. Също често срещана съставка е т.нар. Cha de Bugre, което е вид бразилско растение, за което няма кой знае какви изследвания или извлек от африканското манго, за което също има известни, макар и неубедителни доказателства.

към част 1 част 2 част 3
очаквайте част 5

  1. A. E. Jeukendrup, R Randell. Fat burners: nutrition supplements that increase fat metabolism. Онлайн публикация: pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/21951331/
  2. Ayton Global Research. Independent market study on the effect of coffee shape on weight loss—the effect of chlorogenic acid enriched coffee (coffee chape) on weight when used in overweight people. June 2009, http://www.coffeshape.eu/independent/.
  3. Igho Onakpoya, Shao Kang Hung, Rachel Perry, Barbara Wider, and Edzard Ernst. The Use of Garcinia Extract (Hydroxycitric Acid) as a Weight loss Supplement: A Systematic Review and Meta-Analysis of Randomised Clinical Trials. Онлайн публикация: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3010674/
  4. Igho Onakpoya, Rohini Terry, and Edzard Ernst. The Use of Green Coffee Extract as a Weight Loss Supplement: A Systematic Review and Meta-Analysis of Randomised Clinical Trials. Онлайн публикация: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2943088/
  5. Jeukendrup, A. E., & Randell, R. (2011). Fat burners: nutrition supplements that increase fat metabolism. Obesity Reviews, 12(10), 841-851.Онлайн публикация: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/j.1467-789X.2011.00908.x

Илиана Магеранова

Може да ви е интересно