Има ли смисъл от приема на фатбърнъри? (част 5)

Мъжки и женски формули?

Често срещано твърдение в този тип продукти е, че са оптимизирани са мъже или жени. „Мъжките“ формули обикновено са просто по-добре дозирани, докато “дамски” обикновено означава че формулата е разводнена, но за сметка но това е по-скъпа. Понякога в отделните формули, обособени на полов признак – мъжките с черни етикети и страховити картинки и имена и дамските, с розови етикетчета и намеци за природосъобразни съставки, разликата е някоя и друга евтина съставка, сложена в минимална концентрация, за която някъде може и да има изследване, което да намеква за позитивен ефект при определени условия. Но според научната литература няма разлика в процеса на разграждане на мазнина по време на тренировки при мъжете и жените, така че това е безсмислено. Разликата е че жените по чисто хормонални причини са по-често предразположени в сравнение с мъжете към натрупване на подкожни мазнини в долната част на тялото. Така наречената “базова липолиза”, т.е. подкожни мазнини разграждани в покой и преди хранене, е по-изразена при подкожните мазнини в горната част на тялото. Мазнините в долната част на тялото не са толкова активни и по-трудно се отделят от местата, където вече са се отложили; от друга страна бета-антагонистите (включително адреналин, ефедрин, кофеин) не повишават разграждането на мазнините в долната част на тялото при жените – те действат най-вече при мъжете. Това според някои автори се дължи на доминацията на т.нар. алфа-2 рецептори, които се намират в подкожната мазнина в долната част на тялото, съчетани с по-бързото натрупване на мазни депа което е резултат от въздействието на естрогена.

Струва ли си?

В най-общия случай – без рестриктивна диета, без ясна периодизация на тренировките, без базови познания за храненето и тренировките, обикновено в комбинация с куп нереалистични очаквания – определено не. Фатбърнърите имат своето място в подготовката за състезания или любителското „правене на релеф“, но това обикновено е в края на най-рестриктивната част от диетата, когато организма започва да се адаптира и прави всичко възможно да попречи на усилията на спортуващия за намаляване на подкожните мазнини. След 3 до 5 седмици сериозни ограничения както в калориите, така и на мазнините в храната, организмът достига една точка, когато тонуса пада, желание за тренировка няма и на човек му се иска просто да се свие някъде на кълбо и да поспи. Тогава, поне за кратък период от време – не повече от 3-4 седмици може да се включат фатбърнъри в режима на суплементация заради широкият набор от стимуланти, които традиционно се слагат в тях. Това няма да остане без последствия разбира се в дългосрочен план – лека полека се стига до т.нар. адреналинова десенсибилизация, или загуба на чувствителност на рецепторите за адреналин, с всички последствия от това. Но за кратък период тези добавки могат да помогнат на човек да се мобилизира и да тренира, въпреки сигналите на тялото си.

Както споменахме по-горе, това което правят бодибилдърите за изчистване преди състезание по никакъв начин не може да се сравни с нищо, което се продава легално в магазина. Мъжете и жените, които участват в състезания по фитнес и бодибилдинг ползват редица препарати от рода на тренболон, мастерон, анавар, растежен хормон, хорион гонадотропин, трийодтиронин, кленбутерол и др. Това, което се случва в организма на тези състезатели е трудно да се опише накратко, но със сигурност може да се каже, че последствията са сериозни, а страничните ефекти траят с години и понякога са с фатални последици за здравето на тези хора.

Така че, нека в заключение все пак да повторим – ако все още вярвате, че нещо може лесно, безопасно и по магичен начин да ви изгори подкожните мазнини, е тогава сте на много погрешен път.

към част 1 част 2 част 3 част 4

Източници:

  1. A. E. Jeukendrup, R Randell. Fat burners: nutrition supplements that increase fat metabolism. Онлайн публикация: pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/21951331/
  2. Ayton Global Research. Independent market study on the effect of coffee shape on weight loss—the effect of chlorogenic acid enriched coffee (coffee chape) on weight when used in overweight people. June 2009, http://www.coffeshape.eu/independent/.
  3. Igho Onakpoya, Shao Kang Hung, Rachel Perry, Barbara Wider, and Edzard Ernst. The Use of Garcinia Extract (Hydroxycitric Acid) as a Weight loss Supplement: A Systematic Review and Meta-Analysis of Randomised Clinical Trials. Онлайн публикация: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3010674/
  4. Igho Onakpoya, Rohini Terry, and Edzard Ernst. The Use of Green Coffee Extract as a Weight Loss Supplement: A Systematic Review and Meta-Analysis of Randomised Clinical Trials. Онлайн публикация: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2943088/
  5. Jeukendrup, A. E., & Randell, R. (2011). Fat burners: nutrition supplements that increase fat metabolism. Obesity Reviews, 12(10), 841-851.Онлайн публикация: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/j.1467-789X.2011.00908.x

Илиана Магеранова

Може да ви е интересно